diumenge, 15 de març del 2015

TORRE DEL TELEGRAF ÒPTIC. MONTAGUT. SANTA SUSANNA & SANT GENIS DE PALAFOLLS, EL MARESME

Agafàvem el trencall de Sant Genis de Palafolls, i desprès d’encomanar-nos a la celestial protecció del patró de la contrada, ens endinsàvem pels carrers poc o gens asfaltats de les urbanitzacions.

Cercava una torre de comunicacions moderna, situada al costat del que em semblava una torre del telègraf òptic des de la llunyania.

No trobàvem un ànima a la que fer preguntes, i la veia a la tornada del camí de terra que havia agafat girant a l’esquerra quan assolia el primer turó.

No tinc clar en quin terme municipal es troba, si la comarca que es sens dubte el Maresme, i la darrera Colònia del REINO DE ESPAÑA, o sia Catalunya.


Retratava al Josep Olivé Escarré en primer pla, així tindreu una idea més clara de les proporcions de la torre, que està literalment ‘ feta caldo’.

Si teniu interès en saber alguna cosa més de la telegrafia òptica us deixo un enllaç :
http://translate.google.es/translate?hl=en&sl=es&tl=ca&u=http%3A%2F%2Fwww.ub.edu%2Fgeocrit%2Fsn%2Fsn-137.htm

La torre sembla que està dins del terme de Santa Susanna i s’anomena ‘Montagut’ , ens agradarà rebre’n més informació a l’email coneixercatalunya@gmail.com

Resposta al blog “Tots són punts de vista”

Bona tarda,

Referent a la vostra sol.licitud d’ampliació d’informació sobre la Torre de Montagut que apareix al blog “Tots són punts de vista” i que el Sr. Antoni Mora Vergés ha fet arribat a l’entitat Esbart Dansaire/Colla de Geganters, que a la seva vegada ens l’han enviat a nosaltres, us farem cinc cèntims del què coneixem de la Torre.

En primer lloc dir-vos que la torre es troba en terme municipal de Santa Susanna, tal com apareix en els plànols antics del cadastre. Tot i això, aquest punt queda confirmat per l’última delimitació feta l’any 2013 del terme municipal entre els municipis de Malgrat de Mar i Santa Susanna.

És una torre de telegrafia òptica que forma part d’una xarxa que es va construir a partir de l’any 1844, transcrivim un fragment de l’article del nostre soci i col.laborador Jurgen Solbrig, que es va publicar al Butlletí SSOM número 13:
“Con anterioridad, a finales del siglo XIIX se habían instalado en Francia algunas líneas y el primer telegrama de la historia transmitido a lo largo de una línea de telégrafos ópticos ideado por el abad Claude Chappe fue el 19 de Julio de 1794 (Lille-Paris). A España rápidamente llegaron estas noticias y después de varios intentos y algunas pruebas todavía se tardó para dar un paso significativo en este sentido. Fue en Marzo del año 1844 cuando se encargó a la Dirección general de Caminos establecer líneas de telegrafía para unir Madrid con todas las capitales de provincias, puntos notables de la costa y las fronteras. En el preámbulo del real decreto se decía: “Decidido el gobierno de S.M. a procurar por cuantos medios estén a su alcance el afianzamiento del orden público, tan necesario para los pueblos puedan disfrutar de una administración paternal y previsora …”

Fue elegido el coronel de estado Mayor José María Mathé Aragua para su realización y la primera línea Madrid-Irún entró en servicio en octubre 1846. La distancia entre torres tenía que ser entre 2 a 3 leguas (1 legua = 5,5 km. aprox.) y las torres de sección cuadrada e idénticas todas, constituían una especie de fuerte. La puerta de la entrada estaba a 2 metros del suelo y se accedía por medio de una escalera de madera para ser retirada en caso de ataque. La segunda línea con 60 torres fue la de Cataluña por Valencia y Castellón. El paso por el delta del Ebro presentaba serias dificultades y se retrasó, pero Barcelona pronto estaba unida con Tarragona y La Junquera . Este último ramal lo componían 17 torres:

Nº201 Casamachán (La Junquera)
Nº202 Mont-roig
Nº203 Castillo Figueres
Nº204 Erimita del Ángel
Nº205 Coll de Noy
Nº206 Cuesta de Fallinas
Nº207 Sant Miguel
Nº208 Girona
Nº209 Turó del Caso
Nº210 El mirador de Brunyola
Nº211 Puigsardina en Riudarenes
Nº212 Puigmarí en Maçanet
Nº213 Montagut
Nº214 La Patona en Calella
Nº215 Torre Vieja en Caldetas
Nº216 Vilassar de Mar
Nº217 Montgat
Nº 60 Castillo Montjuic

La rapidez de instalación de esta línea y de algunas posteriores en Cataluña se explica por la situación política. A partir del año 1845 aumentó la lucha entre los dos bandos carlistas, la campaña montemolinista, así como insurrecciones de demócratas y republicanos se recrudecieron (Guerra de los Matiners) y ante la imposibilidad de una ocupación militar del amplio y montañoso territorio catalán la comunicación era vital para poder distribuir unas fuerzas militares de intervención rápida.

Será difícil poder evaluar hasta qué punto este sistema de comunicación ha ayudado al Estado a ejercer su poder.

Por su fuerte construcción los restos de una gran parte de estas torres, después de casi 150 años sin uso, todavía se pueden contemplar, aunque en general se conoce poco de su historia. Con nuestra torre Montagut disponemos de un ejemplar relativamente bien conservado y sería deseable que con una pequeña actuación de mejora se contribuyera a difundir algo más sobre este patrimonio histórico.”


Estem totalment d’acord en què és indispensable una actuació per mantenir la torre, ja que el seu deteriorament és evident, a més, la Torre de Montagut va ser declarada BCIL, Bé Cultural d’Interés Local pel Ple de l’Ajuntament de Santa Susanna l’any 2008.

Esperem que pugui aquestes notes li puguin servir.

Cordialment,

SSOM – Santa Susanna Orígens i Memòria.